WLASSH
 

Winchester Lever Action Shooters Society Holland 

 Montage trekkergroep

Inleiding
Het heeft even geduurd maar nu gaat het toch gebeuren, de demontage van de trekkergroep of het trekkerslot.
Enige tijd geleden hebben we een model 94 Black Shadow gekocht, deze stond al jaren bij een handelaar in de schappen en voor € 400 kon hij mee. Het wapen zag er heel mooi uit, geen beschadigingen en alles leek strak. De .44 Magnum patronen gingen soepel door de cyclus en het resultaat op de kaart was ook goed. Ondanks deze berichten heb ik toch liever zekerheid en besloot ik om het gehele wapen te strippen. Je weet immers nooit wat je tegenkomt en uiteindelijk heeft het al een eigenaar gehad. De vorige bezitter is netjes geweest voor de buitenzijde maar heeft hij de binnenzijde genoeg aandacht gegeven? Dat gaan we dus zien. Dit model met de zwarte kunststof kolf en voorhout zal op een andere manier gebruikt gaan worden en wel met een richtkijker, we gaan er een speciaal jachtmodel van maken.  Het plaatsen van de richtkijker zal in een andere rubriek beschreven worden. We houden ons nu volledig bezig met een deel van het afvuurmechaniek van het wapen, het trekkerslot. Onderstaande foto laat dit mechaniek zien.
 
The lower tang assembly.
Het trekkermechanisme ondergebracht in de ondergreep.
Het lijkt simpel maar er zijn toch wel wat aandachtspunten betreffende dit mechaniek.
 
De onderdelen
Het kan gebeuren dat tijdens een demontage van het wapen het volledige mechaniek apart wordt gelegd. Later kan het dan onaangeroerd weer worden gemonteerd. Maar wat nu als plots de hoofdveer eruit klapt, ja dat kan zomaar gebeuren,  je pakt het mechaniek net verkeerd vast en opeens vliegt er wat door de lucht. Daarom deze behandeling van dit onderdeel. Hoe meer men er vanaf weet des te eenvoudiger wordt het allemaal. Om een ander beeld te krijgen van wat er zoal in de onderste greep (the lower assembly) is ondergebracht, het mechaniek in onderdelen uitgestald op tafel. Iets meer dan het in eerste instantie leek toch?
 
De 13 onderdelen van de trekkergroep in één blik gevangen. Eigenlijk bestaat het geheel uit 15 onderdeeltjes, de trekker heeft een veiligheidsmaan (supplemental safety) aan de voorzijde hangen welke scharniert om een asje. Deze heb ik laten zitten, demontage kan schade geven en dat is onnodig. De onderdelen zullen later uitgebreid beschreven gaan worden.
 
De onderdelen en hun benamingen:
  1. Lower tang- Ondergreep
  2. Main spring- Hoofdveer
  3. Rebounding hammer guide- Hamerveer geleider, terugwerkend
  4. Sear/Trigger stop spring- Veer voor afvuurmechaniek en trekkerbeveiligingspal, tevens houder hoofdveer.
  5. Hammer- Haan
  6. Trigger stop- Trekker beveiligingspal
  7. Hammer bushing- Holle haanas.
  8. Sear- Directe trekkermechaniek bediend door de trekker
  9. Trigger and Sear pin- As van de trekker en het directe trekkermechaniek
  10. Spring between trigger and sear- Veer tussen de trekker en het directe trekkermechaniek
  11. Trigger with supplemental safety- Trekker met extra beveiligings aanhangsel
  12. Trigger stop pin- Spiraal spanbus voor de trekkerbeveiliging en de bladveer
  13. Hammerscrew- Bout van de haan en ondergreep

Hoe zetten we het nu weer in elkaar?
We starten met het reinigen van de onderdelen, alles wordt brandschoon in elkaar gezet en daarna gaan we pas smeren, niet eerder. Gladde onderdelen in elkaar zetten is niet handig. 
We nemen als eerste de kale ondergreep, de trekker, het directe trekkermechaniek (sear), een veer en een asje. Dat zijn dus de nummers 1, 8, 9, 10 en 11 op de foto. Voor de duidelijkheid hieronder een paar foto's. 
 
The Lower Tang oftewel de ondergreep.
 
De trekker met supplemental safety, de sear oftewel het directe trekkermechaniek, de spiraalveer en de as.
 
Trekker en directe afvuurmechaniek koppelen en in ondergreep plaatsen.
Bovenstaande onderdelen gaan we eerst aan elkaar koppelen. Er staat echter 1 onderdeeltje niet bij en dat is een hulpasje. Dit hulpasje is erg makkelijk om de trekker als gehele unit in de ondergreep te plaatsen, dat scheelt veel werk en is makkelijk om te doen. Maak een pennetje van 3 mm dik en maximaal 10 mm lang. Dat kan van alles zijn, het is alleen belangrijk om de eerstgenoemde maten precies aan te houden. Een tip; de asjes van een Dremel of Proxxon slijpkegeltje zijn precies 3 mm in doorsnede, dan alleen nog inkorten.
Plaats de spiraalveer in de holte van de trekker. Druk vervolgens het directe trekkermechaniek (sear) in positie, op druk houden en zorgen dat de veer niet weg kan springen. Pak het hulpasje en druk deze vanaf de zijkant door de onderdelen. De trekkergroep zit nu aan elkaar en kan in de ondergreep worden geplaats, zie onderstaande foto. 
 
De trekker met in de holte de spiraalveer.
 
De onderdelen aan elkaar gekoppeld d.m.v. een hulpasje. Het asje is nu net zo breed als het geheel zelf en dat vergemakkelijkt het plaatsen in de ondergreep. De vering van de trekker zal deels door de spiraalveer tot stand komen maar ook later door de bladveer welke op het directe trekkermechaniek werkt.
 
De trekkergroep moet nu in de ondergreep geplaatst worden. Dat gaat makkelijk. Steek van bovenaf de trekker door de opening van de ondergreep en laat zover zakken dat het glimmende hulpasje zichtbaar wordt aan de zijkant. Pak de originele as en druk deze voorzichtig tegen de hulpas aan. Druk door totdat de as op zijn plek zit, het hulpasje zal bij deze handeling eruit vallen. Bewaar deze voor een volgende keer bij de andere onderdelen.
 
In deze afbeelding is nog net de hulpas te zien. Die gaat dus straks door de originele as weggedrukt worden.
Trekkergroep en ondergreep zitten dan aan elkaar gekoppeld.
 
Bladveren en trekkerbeveiliging plaatsen in de ondergreep.
Vervolgens wordt de bladveer voor het directe afvuurmechaniek en de trekker- beveiligingspal gemonteerd. Natuurlijk in combinatie met de trekker- beveiligingspal zelf. Benodigd zijn de nummers 4, 6 en 12 uit de overzichtsfoto.
 
Trigger safety or trigger stop, of gewoon de trekker beveiligingspal.
Een stukje eenvoudig metaal, geslagen uit een plaat.
 
 Sear and trigger stop spring. Dubbele bladveer en tevens houder.
De veer voor het directe afvuurmechaniek en de veer voor de beveiligingspal.
Dit onderdeel kan flink aangeslagen zijn door corrosie, goed reinigen dus!
 
In de onderdelenlijst wordt niet vermeld dat de bladveren strip nog een functie heeft. Eigenlijk een heel belangrijke functie, hij zorgt dat de hoofdveer met geleider in de ondergreep opgesloten blijven zitten. Een kapotte bladveer betekent vervangen en dus ook de hoofdveer met geleider demonteren. Een gerustelling, ik heb dit in al die jaren nog niet 1 keer meegemaakt, het valt dus allemaal wel mee.
Plaats als eerste de veiligheidspal en breng daarna de bladveren in positie. Vooraf kan in het gat van de ondergreep een kleine spiraal spanbus worden gedrukt. Later kan deze spanbus met een hamer doorgetikt worden. Voor een juiste positie, bestudeer de volgende foto.
 
De veiligheidspal, welke uiteindelijk door de lever aangedrukt gaat worden tijdens het schouderen is in positie gebracht. Direct daarop zal de (in de foto de onderste) bladveer drukken. De andere bladveer (in de foto de bovenste) zal direct op de achterzijde van de "sear" oftewel het directe trekkermechaniek drukken.De "sear" wordt aan de voorzijde altijd tegen de haan gedrukt als deze gespannen wordt. De spiraal spanbus steekt uit de ondergreep en zal straks met een hamer voorzichtig worden ingeslagen. Let op de holte in de bladveerhouder.
 
Ja, het is best complex dus lees alles desnoods een paar keer door voordat de zaak gedemonteerd gaat worden. Is het goed te begrijpen, dan is het prima te doen.
De twee onderdelen zijn in positie gebracht en moeten ook in deze stand blijven. Dat wordt gedaan door het doortikken van de kleine spiraal spanbus. In de bladveerhouder is een holte aangebracht welke straks het schuiven zal beletten. Ga als volgt te werk; de bladveren naar beneden drukken met de linker hand en voorzichtig met de hamer in de rechter hand de spiraal spanbus een paar tikken geven. Kijk uit voor de veiligheidspal, positioneer het gat in lijn en tik dan de spanbus pas door. Doe het doortikken van de spiraal spanbus met beleid en pak voor het laatste stukje een doorslag. Beschadig de ondergreep niet en bescherm deze tegen misslaan. Leg de ondergreep op een blok kunststof, dan komen er nooit deuken of krassen in.
 
Zicht op de zijkant van de ondergreep. De spiraal spanbus is aangetikt in positie. De volgende onderdelen kunnen nu geplaatst worden. 
 
Extra informatie over de "supplemental safety".
Voordat we de andere onderdelen gaan plaatsen toch nog even iets over dat vreemde stukje metaal wat aan de trekker is bevestigd, de zogenaamde "supplemental safety". In Nederlands heet dit een toegevoegde veiligheid. Als je de complete trekkergroep in handen hebt zegt het weinig maar zodra de trekkergroep in de kast wordt geplaatst wordt het zichtbaar. Dat is trouwens altijd handig om te doen, zo af en toe wat terugplaatsen om de werking beter te kunnen begrijpen. De maanvormige veiligheid is eigenlijk een soort omgekeerde transfer bar zoals bij de Ruger revolvers gebruikt wordt. Bij de revolver duwt de trekker een plaatje naar boven wat een ruimte opvult tussen haan en slagpin. Bij Winchester activeert de trekker in andere richting en trekt hij juist het plaatje (maanvormige veiligheid) weg uit de ruimte tussen haan en verbindstuk in de kast. De haan kan zo verder naar voren om de slagpin te raken. Bij beide systemen kan een schot alleen afgaan via een bewuste trekkeractie. Plaats de complete trekkergroep maar in de lege kast en het wordt duidelijk.
Zo dat is ook weer verklaard, door met de montage van de trekkergroep.
 
Het plaatsen van de hoofdveer met geleider.
We gaan ervan uit dat de hoofdveer los is van de geleider en dat we deze moeten terugplaatsen.
Benodigd zijn de nummers 2 en 3 van de foto.
Plaats de hoofdveer op de geleider.
 
 Vanaf 1981 is dit type geleider in gebruik. De vorm is zo ontworpen dat het wapen vanaf dit jaar gebruik kan maken van een zogenaamde "rebound hammer". De haan is in ontspannen toestand nooit in contact met de slagpin maar vrij daarvan.
 
Het beste kan men de geleider rechtop te zetten, dus op de 4 pootjes en de veer van bovenaf aan te drukken. Doe een doek om de hand of gebruik een handschoen als dit te zwaar gaat. Eenmaal diep genoeg aangedrukt kan een spijker geplaatst worden om de veer te borgen. Let op, steek de spijker wel vanaf de goede richting in het gat, hij mag later niet in de weg zitten tijdens plaatsen van de veer en geleider. De foto hieronder laat precies zien hoe!
 
 De veergeleider met gespannen hoofdveer gereed voor plaatsing in het slot. 
 
Veergeleider en hoofdveer kunnen nu los in de ondergreep worden geplaatst. De platte achterzijde steken we in de sleuf van de dubbele bladveer, tevens houder.
 
De bladveer en geleider zijn in de ondergreep geplaatst. Nu is het mogelijk om de haan te plaatsen. Let op, de spijker zit eigenlijk aan de verkeerde kant van het gat, hij zit aan de voorkant. Het kan alleen op deze manier in deze situatie, later wordt wel duidelijk waarom.
 
De haan met holle haanas kan geplaatst worden in positie, dat zijn de nummers 5 en 7 op de onderdelenfoto. 
Deze onderdelen laten zich gemakkelijk plaatsen, zie de volgende afbeelding.
 
Alle onderdelen zijn nu in positie maar nu wordt het belangrijk. We willen dat de veer zich kan spannen in de bladveren/houder. Daarvoor moet de spijker uitgenomen worden.
 
Zorg dat u de haan wat naar achteren houdt. Vervolgens de geleider met veer naar beneden drukken, alleen maar om op zijn plek te houden. De haan op spanning houden naar achteren toe, alsof u hem wil spannen. De spijker uit het gat trekken. Dat zal niet makkelijk gaan, dat is begrijpelijk want de spijker zit in de weg om verder naar achter te kunnen. Zodra de spijker eruit is zal de veer zich willen ontspannen en met kracht op de haan drukken. Zorg dat de kammen van de geleider in de holling van de haan komen te liggen en laat de haan niet te ver naar voren scharnieren, dan vliegt de veer door de kamer!
Kan het nou niet anders? Ja, het kan anders, maar het is ook dan lastig.
Plaats de veer op de geleider en steek de achterzijde van de geleider door de houder, net zover totdat u een spijker door het gat kan duwen. De kracht van de veer is sterk en ook deze methode is lastig. Het heeft wel een voordeel t.o.v. de eerste methode, de spijker zit gelijk aan de goede zijde, achter de houder. Zodra de haan met as zijn geplaatst is het heel makkelijk om de haan zover te spannen dat men de spijker kan uitnemen. Voor de beeldvorming ook van deze situatie een afbeelding.
 
Bij de tweede methode is de positie van de spijker gelijk goed. De haan en haanas plaatsen is nu wel makkelijker. De veer kan niet meer weg en men hoeft alleen de haan naar achteren te bewegen. De veer zal samengedrukt worden, de spijker kan uitgenomen worden en vervolgens de haan weer rustig naar voren laten gaan.
 
 

Kijk altijd onderaan de homepagina voor toevoegingen of updates van stukjes.